שאלות נפוצות
של יזמים

ותשובות
כמובן

בחודשים האחרונים אנחנו נפגשים עם המון יזמים שמתעניינים בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית אצלנו בקרית גת. אנחנו שמחים על כך מאוד כי ברור לנו שבלעדיכם לא נוכל לפתח את העיר, ורואים את העניין הרב כל כך של השוק הפרטי כהצלחה. מכיוון שהחלק הראשון של הפגישות שלנו עם יזמים, שבו אנחנו מתארים את המצב בעיר, הוא זהה, כתבנו לכם כאן את הדברים במרוכז. ככה נחסוך לכם ולנו זמן יקר בפגישה ונתמקד בדברים החשובים והייחודיים לכם ולפרויקטים שאתם מעוניינים לקדם.

בהחלט כן. יש כיום 6 פרויקטים ברחבי העיר שנמצאים בשלבים מתקדמים בוועדות התכנון. רוב הפרויקטים הם פינוי בינוי במסלול יזמים, יש קצת תמ"א 38 ופרויקטים משולבים. יש גם כאלו במסלול רשויות. 

האמת שלא כל כך. 

ראינו שכשיזמים מובילים פרויקטים ההתמקדות העיקרית היא בלתכנן את המתחם הכי טוב שיש, אבל שאר השכונה לא נהנית מספיק מהחידוש כי החשיבה היא מתחמית ולא כלל עירונית. לכן, אנחנו מובילים מהלך של העברת כל המתחמים למסלול רשויות. הכוונה היא שהרשות המקומית מתכננת את כלל העיר ומחלקת אותה למתחמים באופן נכון ומאוזן כלפי כל המטלות הציבוריות. רק לאחר מכן, נצא במכרזים ליזמים עבור לכל מתחם. 

חשוב שתדעו שגם אחרי שלקחנו בחשבון את כל השטחים החומים הפנויים, בסופו של דבר, יש לעיר כושר נשיאה מוגבל. למינהלת יש את היכולת לחבר בין שטחים בכל רחבי העיר על מנת לאפשר התחדשות עם קרקעות משלימות. זה מהלך תכנוני שדורש ראייה כוללנית ולכן יזם פרטי לא יכול לעשות את זה. ניתן לעשות מהלך כזה שמאפשר למקסם את כושר הנשיאה של העיר רק דרך מסלול רשויות. 

בימים אלו אנחנו עושים תוכניות צל ל-3 רובעים בעיר ולכל מרכז העיר העיסקי. אנחנו מקווים שהעבודה תושלם תוך מספר שנים ולקרית גת תהיה תב"ע חדשה לפחות בחלק מהעיר הותיקה. אז נעשה מכרזי יזמים לכל מתחם עם תב"ע  מוכנה מראש למגורים ולמסחר.

כיום מדובר על מכפיל 1:5.5. אבל זהו מכפיל שאנחנו לא מאפשרים כרגע בתוכניות. יש לכך שתי סיבות: 

  1. המכפיל הזה לא מתאים לכושר הנשיאה של העיר.  
  2. המכפיל הזה לא לוקח בחשבון את עליית ערכי הקרקע העתידיים הצפויים בתוך מספר שנים מועטות ומשאיר רווח גדול מדי אצל היזמים שהעיר לא תהנה ממנה. 

יש כמות מסוימת של יחידות דיור שהעיר יכולה להוסיף לעצמה בתוך המרקם הקיים, כדי לשמור ואף לשפר את איכות החיים של התושבים הנוכחיים והעתידיים. גם אחרי שלקחנו בחשבון את כל השטחים החומים, החלפנו את כל התשתיות הקיימות של ניקוז, מים, חשמל, ביוב, כבישים וחניות הגענו בסה"כ ל- 12,000 יחידות דיור שניתן להוסיף לעיר. הנתון הזה מתבסס על תוכנית האב שנכתבה לא מזמן לעיר. כדאי שתדעו שמסך יחידות הדיור האלה, 8,000 יחידות דיור  כבר מתוכננות בתוכניות שנמצאות בשלבים מתקדמים של אישורים בוועדות התכנון.

צפיפות המגורים הקיימת בקרית גת כיום עומדת על 10-12 יחידות דיור לדונם.

אנחנו מכוונים היום למכפיל 1:4 לכל היותר. זה מכפיל שגם שומר על רווח ליזם וגם רואה את טובת העיר.

האפשרות הקלה בשבילנו היא לדחות את התוכניות בכמה שנים טובות עד שתהיה עלייה מספיקה של ערכי הקרקע. 

אבל אנחנו לא מחפשים את הדרך הקלה. אנחנו מחפשים את הדרך שתאפשר התחדשות עירונית איכותית ואחראית בראייה כלל עירונית. השקענו המון משאבים בלמצוא דרך יצירתית שמאפשרת גם וגם. גם רווח כלכלי וגם ראייה רחבה. 

אנחנו מאתרים בעלי קרקעות פרטיות בקרית גת ויחד איתם בוחרים מתחם להתחדשות עירונית. הקרקע הפרטית היא קרקע משלימה לפרויקט ואז הצפיפות יורדת.

אנחנו מעריכים את שווי הקרקע במתחם המיועד להתחדשות ומעריכים את מספר היחידות שאפשר לבנות בו בראייה של רווח כלכלי מספיק ליזם. את סך יחידות הדיור אנחנו מחלקים בין שני שטח הפרויקט לקרקע המשלימה וכך מקבלים צפיפות מגורים נמוכה יותר. את החיבור בין היזמים לבעלי הקרקעות הפרטיות אנחנו עושים. לפני כן, נציע לכם כמה שטחים כדי שתוכלו לבחור על פי השיקולים שלכם. 

המתחמים המוצעים הם חלק מתוכנית כלל עירונית לחידוש העיר ואנחנו דואגים שאף מתחם לא יישאר מאחור כדי שבשנים הקרובות כולם יעברו התחדשות.

שווי הקרקעות המסחריות כמעט הכפיל את עצמו בזכות המהלך של הקרקעות המשלימות הפרטיות. אנחנו משתדלים לתת זכויות במסחר ותעסוקה בשווי הקרקע, לפעמים מתאפשר גם מגורים, תלוי במיקום ובאסטרטגיה העירונית. יזמים שהבינו שזו הדרך היחידה להתחדשות עירונית בקרית גת מרוצים מאוד מתכנון עם קרקעות משלימות, כי כרגע הערך שלהן עדיין מאוד נמוך.

צריך לתאם פגישה עם צוות המינהלת לבדיקת היתכנות משותפת. אנחנו נציע לכם מתחמים שנמצאים בסדר עדיפות גבוה לחידוש מבחינת האסטרטגיה העירונית. אתם תבדקו איזה קרקעות משלימות פרטיות יש באפשרותכם לצרף. מתחם שיש בו חתימות יתקשה להתחדש ולכן אנחנו מעדיפים בדיקות היתכנות למתחמים שאין בהם החתמות.

25% היטל השבחה. זו החלטה של מועצת העיר.

הרשות המקומית לא מאשרת כיום מתחמים שאינם חלק מהאסטרטגיה העירונית. אנחנו לא יכולים למנוע מכם להחתים דיירים, אבל קחו בחשבון התוכנית שתקדמו תיתקע ולא תצליח להתקדם.

אישרנו פרויקטים מובילים כדי לעורר את השטח, והשטח התעורר מהר מכפי שהערכנו. בפרויקטים האלה נקטנו מדיניות מקלה שהשתנתה כדי לאפשר חידוש אחראי לכל העיר. כיום, הפרויקטים האלו לא היו עוברים אישור, אבל רובם התחילו לפני שקמה המינהלת להתחדשות עירונית ולפני שהיתה הסדרה מקומית וארצית בתחום ההתחדשות העירונית.

בקרית גת, כמו באזורים נוספים בארץ, אותרו לא מעט מבנים מסוכנים. האחריות לתיקון המבנה היא על הדיירים כיוון שמדובר בנכסים פרטיים. אנחנו לא מתעדפים חידוש דווקא במתחמים עם מבנים מסוכנים. כלומר, אנחנו לא מכפיפים את האסטרטגיה העירונית לפי המבנים המסוכנים על אף הצורך הדחוף בקרב בעלי הדירות. זאת, בגלל שמבנים מסוכנים צריך לתקן בכל מקרה ואין אפשרות לחכות עם התיקון 7-10 שנים עד שיבשיל פרויקט של התחדשות עירונית. 

כשיש כבר מבנה מסוכן בתוך מתחם שיש בו תהליך התחדשות לפעמים היזם מתקן על חשבונו כחלק מההסכם שלו עם הדיירים לפי שיקול דעתו והמו"מ עם הדיירים.