תמ״א 38 ופינוי בינוי

התחדשות עירונית בניינית היא שם כולל לתהליכי חידוש, חיזוק או החלפת בניינים קיימים במטרה ליצור סביבת חיים טובה ונוחה יותר. פרויקט כזה יכול להתממש בבניין בודד, במתחם הכולל מספר בניינים ואף בשכונה שלמה.

תהליכי ההתחדשות העירונית הבניינית מיועדים בבסיסם להביא תועלת מרבית עבור כל הגורמים המעורבים: המדינה, הרשות המקומית, יזמי הנדל”ן וכמובן – בעלי הדירות עצמם, שזוכים לקבל דירה חדשה, מחוזקת וממוגנת, בבניין חדיש וללא כל עלות מצידם.

מטרות ההתחדשות העירונית

תמ״א 38 ופינוי בינוי המינהלת להתחדשות עירונית קריית גת

סביבת מגורים איכותית, נגישה ונעימה יותר

תמ״א 38 ופינוי בינוי המינהלת להתחדשות עירונית קריית גת

בניינים בטוחים, מחוזקים מפני רעידת אדמה, בעלי ממ"ד ומעלית

תמ״א 38 ופינוי בינוי המינהלת להתחדשות עירונית קריית גת

מרחב ציבורי מחודש ועדכני שנותן מענה ראוי לצרכי הציבור

תמ"א 38

תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, המאפשרת הוצאת היתרי בנייה למבנים שנבנו לפני שנת 1980 ועומדים ביתר תנאי הסף. התוכנית מעודדת את ביצוע ההתחדשות על ידי מתן זכויות בנייה והטבות מס ליזמים. קיימים שני מסלולים: חיזוק ועיבוי הבניין הקיים (38/1) או הריסה ובניה מחדש (38/2).

פינוי בינוי

תוכנית להריסת מבני מגורים ישנים שאינם עומדים בתקני בטיחות והקמה של מבני מגורים חדשים ובטיחותיים יותר במקומם. אפשר לממש את התוכנית במתחמים שיש בהם לפחות 24 דירות, כאשר בסוף התהליך בעלי הדירות זוכים בדירות חדשות, והדירות שהתווספו למתחם נמכרות על ידי היזם לטובת מימון המיזם. במהלך הפרויקט היזמים משדרגים גם את המרחב הציבורי הסמוך לבנייני המגורים ונותנים מענים להיבטי תנועה וחניה.

בינוי פינוי בינוי

בתוכנית זו הדיירים יישארו לגור בדירותיהם, ובמקביל, החברה היזמית תבנה בניינים חדשים וסמוכים. בסיום הבנייה יעברו בעלי הדירות לבניין החדש והבניין המקורי ייהרס לטובת הקמת בניין חדש. תוכנית זו אפשרית רק במידה שקיימת קרקע פנויה במתחם, ושהבעלות עליה מתירה זאת – למשל במידה שמדובר על קרקע בבעלות הרשות המקומית או רשות מקרקעי ישראל. בגלל מורכבות זו, פרויקטי בינוי-פינוי-בינוי הם נתיב נדיר יחסית להתחדשות עירונית בישראל.